Az elmúlt időszak gazdasági viszontagságai nem kímélték az autósport királykategóriáját, a Forma-1 világát sem.  A 2008 második felében kirobbant gazdasági világválság eleinte nem éreztette számottevően a hatását a sportra nézve, azonban a Honda Racing kiválásával már sejteni lehetett, hogy a Forma-1 egyáltalán nem immunis a körülötte lezajló eseményekre.

A válság

A  fennálló válság egyik legtöbb áldozatot követelő területe az autóipar. A már jó ideje veszteségesen működő és a csőd szélén táncoló General Motors egyes márkái például teljesen eltűnhetnek a süllyesztőben. A  GM tulajdonú Opel rövid időn belül a Fiat tulajdonába kerülhet, akárcsak a Chrysler, a világ egyik legbiztonságosabb autójaként ismert Volvo pedig elképzelhető, hogy rövidesen kínai kézbe vándorol. Mindemellett a japán gyártók esetében veszteségről nem, csupán nyereségcsökkenésről beszélhetünk.

 

Ez természetesen rendkívül fegyelmezett, és jól átgondolt üzletpolitikát követel,ezért 2008 decemberének elején a Honda csapat átgondolta tevékenységét és lehetőségeit, és úgy döntött, hogy a gazdasági világválságra való tekintettel azonnali hatállyal kiszáll a sorozatból. Ez a lépés sokkolta a közvéleményt. Ezek után kezdődtek a találgatások, hogy vajon ki lesz a következő csapat aki visszavonulót fúj, és elköszön a Forma-1-től. Szerencsére senki nem követte a Hondát.

A csapat visszavonulása azért is volt rendkívül meglepő és váratlan, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség  (a későbbiekben FiA) épp az idei évet szánta mérföldkőnek a költségek csökkentésének tekintetében. A különböző tilalmak, a tesztkorlátozások, valamint az autók alakíthatóságának korlátozásával jelentős költségcsökkentést hozott a csapatoknak amellett, hogy teljesen fel is borították a csapatok közt eddig megszokott hierarchiát. Gondolok itt például a Ferrari, vagy a McLaren vergődésére, de említhetném példaként a BMW Sauber csapatot is, amely hatalmas elvárásokkal vetette magát a 2009 szezonba, szemben a Brawn Mercedes, vagy a Red Bull Racing istállókkal.

 

Az egykori Honda csapat utódjaként létrejött Brawn GP különös kálváriája és jelenlegi tündöklése szinte mesébe illő. A csapat egy hónappal a rajt előtt valójában a Honda kiválása miatt nem is létezett. Ross Brawn – a Ferrari Schumacher érájának egyik legmeghatározóbb és egyben a Forma-1 egyik legelismertebb személyisége – nem hagyta kárba veszni csapatának megfeszített munkáját, és az egész holt szezonban tárgyalásokat folytatott a csapat megmentésének, és az induláshoz szükséges források érdekében. A poklot is megjárt Brawn Gp jelen pillanatban valószínűleg a mennyországban érezheti magát, mivel az eddigi 5 futamon négyszer a brit Jenson Button látta meg elsőként a kockás zászlót, valamint a csapat toronymagasan vezeti a konstrüktőri világbajnokságot, miközben a nagyok „ünnepelnek”, ha be tudnak fejezni egy-egy versenyt.

 

A Forma 1 saját válsága

A csapatok épp csak kiheverték a Brawn GP által okozott meglepetést, és a diffúzor-ügy ítéletét, az FiA újabb csapást helyezett kilátásba a csapatok irányában. Max Mosley, a bizarr szexbotrányáról elhírestől brit ügyvéd, aki egyben az FiA elnöke bejelentette, hogy 2010-től további korlátozásokat vezetnek be a sorozatban, többek közt eltörlik a lehetőséget a verseny közbeni üzemanyagfelvételre, ezzel arra ösztönözve a csapatokat, hogy alacsonyabb fogyasztású, környezetkímélőbb erőforrásokat használjanak a mostaniaknál, illetve ami leginkább kiverte a biztosítékot a csapatoknál, az  önkéntes költségvetési plafon meghatározása, amely a csapatok éves kiadásait 40 millió fontban  (azaz nagyjából 60 millió dollárban) maximalizálná.

 

Az önkéntes költségvetési korlátot felvállaló csapatok jelentős műszaki előnyöket élvezhetnek a többi csapattal szemben, többek között erősebb KERS használatát, lényegesen több tesztkilométer megtételét, illetve fordulatszám korlátozás nélküli motorok alkalmazását engedélyeznék.

A kiscsapatok és a belépni kívánó új alakulatok számára természetesen rendkívül vonzó ajánlat a költségvetési plafon elfogadása, azonban a gyári nagycsapatok – amelyek ezen összeg 4-5-szöröséből gazdálkodnak egy évben – képtelenek lennének egyik napról a másikra ilyen nagy mértékben csökkenteni kiadásaikat. Az FiA nem győzi hangsúlyozni, hogy ez a radikális beavatkozás szükséges ahhoz, hogy továbbra is életben tartsák a sportot, és a Nemzetközi Automobil Szövetség vezetői foggal körömmel ragaszkodnak ezen álláspontjukhoz. A csapatok egyéni „szakszervezete” a FOTA egyes tagjai  már kilátásba is helyezték a 2010-es év bojkottálását. Többek között a Ferrari, a BMW,a Toyota, a két Red Bull csapat már jelezte, hogy ezen szabályok alkalmazása esetén nem nyújtja be nevezését a 2010-es évadra. Ezekhez a csapatokhoz nemrég a Flavio Briatore által vezetett Renault istálló is felsorakozott.

Flavio Briatore – az egykoron vasalóügynök, majd a Benetton cég egyik felvirágoztatója,  később a Benetton F1 csapatának vezetője illetve Michael Schumacher  és Fernando Alonso felfedezője - egyértelművé tette az álláspontját: "Akinek 20-25 millió eurója van, az ne működtessen Forma-1-es csapatot!”   (a teljes nyilatkozat megtekinthető ITT)

Az FiA-t valószínűleg meglehetősen érzékenyen érintette a Forma-1 mindenható urának, Bernie Ecclestone-nak azon nyilatkozata, amelyben finoman, mégis egyértelműen célzott arra, hogy a Ferrari és a Forma-1 tulajdonképpen egy és ugyanaz. A Ferrari az egyetlen olyan csapat amely egészen az 1950-es kezdetek óta jelen van a sorozatban. Több olyan nyilatkozat is napvilágot látott, amelyek szerint a Ferrari számára a Forma-1 az egyetlen marketinglehetőség, így mindenképpen ott lesz a 2010-es rajtrácson.

Niki Lauda, a Ferrari egykori pilótája szerint: Hülyék a költségvetési plafont ellenző csapatok. Lauda szerint a 40 millió fontos költségvetési plafon a legértelmesebb dolog, amit valaha hallott. A háromszoros világbajnok kiemelte, hogy a korlátozás csupán a technikai fejlesztésekre vonatkozik, így a költségvetés valójában inkább 80-100 millió font lenne, mint 40 millió.

 

Akárhogy is, a költségvetési korlát problémája nem fog elülni, sem kihűlni, mivel a 2010-es szezonra a csapatok jelentkezési határideje 2009. május 29., így tehát az FiA és a csapatok között rövidesen meg kell születnie a megegyezésnek, ellenkező esetben a következő idényben mindössze 8-10 autó kergetőzését kísérhetjük figyelemmel.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paulharding.blog.hu/api/trackback/id/tr401120818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása